Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

SMURF, w tym FTM, czyli diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów wraz z Fizjologiczną terapią miofunkcjonalną

Prowadzący
Prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Termin:

12-14.06.2026

Długość:
24 godziny dydaktyczne
Cena:

1700 PLN

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.

W pierwszym i drugim dniu w cenę szkolenia wliczony jest również obiad. Uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć otrzymają menu zawierające dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dana do wyboru.


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu


Metody:

 

Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.

Uwaga: Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko, kilka par rękawiczek jednorazowego użytku, kilka szpatułek laryngologicznych drewnianych.

 

Program

I dzień. Wprowadzenie do SMURF, w tym FTM. Diagnoza logopedyczna

  • Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
  • Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
  • SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
  • Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
  • Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
  • Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego.
  • Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
    • Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
    • Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
    • Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
  • Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
    • Ćwiczenia praktyczne: Ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.

II dzień. Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna

  • FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF.
  • Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie.
  • Model oddychania fizjologicznego.
  • Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych.
  • Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza objawów i ich przyczyn. Ćwiczenia praktyczne.
  • Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji.
  • Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone ćwiczenia warg i języka.
  • Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka.
  • Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania. Ćwiczenia praktyczne.
    • Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich przezwyciężanie.
    • Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka.
    • Nauka połykania.

III dzień. Programowanie terapii, wywoływanie głosek w ujęciu SMURF

  • Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
    • Procedura a metoda i strategia.
    • Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
    • Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
    • Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.

  • Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
    • Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
    • Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
    • Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
    • Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
    • Aktywizacja głoski w większej strukturze.
    • Polaryzacja głoski.
    • Wprowadzanie głoski do mowy potocznej. Ćwiczenia praktyczne: wywoływanie głosek.

O prowadzącym

 

Prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska - profesor doktor habilitowany nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego, logopeda, członkini Zespołu Rozwoju i Zaburzeń Mowy Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. Przez 17 lat była redaktorem naczelnym rocznika „Forum logopedyczne”, aktywna działaczka Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, w latach 2011-2014 roku pełniła funkcję zastępcy Przewodniczącego Zarządu Głównego PTL. Autorka siedmiu  książek oraz ponad 130 artykułów opublikowanych w Polsce i za granicą, głównie na temat mowy w dyskursie zaburzonym różnymi  czynnikami biologicznymi. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą dysfunkcji mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności prymarnych, takich jak np. oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Prowadzi badania mowy wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną. Zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie i funkcjonalnie, a także teorią i metodyką terapii dyslalii. Opracowała Strategiczną metodę usprawniania realizacji fonemów (SMURF) oraz związaną z nią Fizjologiczną terapię miofunkcjonalną (FTM), a także kompleksową terapię w przypadku zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i podniebienia. Od ponad 30 lat jest praktykującym logopedą, który zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń mowy dzieci i dorosłych z różnymi dysfunkcjami.