Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

AAC: alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji osób o specjalnych potrzebach w porozumiewaniu się

Prowadzący
mgr Alina Smyczek
Termin:

24-25.05.2025

Długość:
22 godziny dydaktyczne
Cena:

950 PLN

Cena obejmuje materiały szkoleniowe, około 50 stron w teczce oraz poczęstunek w przerwach kawowych. W cenę wliczony również obiad. Uczestnicy jest przed rozpoczęciem zajęć otrzymają menu zawierające dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dania do wyboru.


Cel szkolenia: 

 

Szkolenie ma charakter solidnego wprowadzenia słuchacza w dziedzinę AAC: pokazuje elementy interwencji, ich strukturę oraz prezentuje metodyczny porządek wprowadzania AAC. Ma na celu przygotowanie uczestnika do:

  • Rozumienia AAC jako dziedziny wiedzy i praktyki oraz podejścia
  • diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej
  • budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka),
  • bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
  • planowania początkowych kroków w podnoszeniu umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych),
  • dobierania i nauczania strategii komunikacji
  • nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
  • rozszerzania wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji,
  • dobierania i konstruowania prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe),
  • wplatania nauki AAC w rutynę placówki lub domu.

 

Podczas szkolenia uczestnicy poznają też narzędzia potrzebne do budowania indywidualnego systemu komunikacji, np.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory. Widzą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmowych ilustracji procesu uczenia się ich użycia. Biorą udział w ćwiczeniach, dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.


Metody:

 

wykład problemowy


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program:

Dzień 1

  • Wprowadzenie do AAC:

    Filozofia, użytkownicy, indywidualny system komunikacji.

    Kompetencje komunikacyjne użytkownika AAC.

  • Rodzaje znaków i ich źródła. Znaki, a język.

    Pomoce do komunikacji – podział techniczny.

  • Rozwój umiejętności komunikowania się.

    Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji –  cz. I

  • Metodyka wprowadzania AAC cz. I:

    Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym.

Dzień 2

  • Metodyka wprowadzania AAC. cz. II – Budowanie środowiska językowego. Zasady wprowadzania znaków. Nauka używania znaków w rytuałach. Tablice wyboru.

  • Metodyka wprowadzania AAC cz. III –  Rozszerzanie kompetencji społecznych i językowych. Dobór sytuacji oraz rozwojowych i sytuacyjnych pomocy komunikacyjnych. Tablice uczestnictwa i tematyczne.
  • Techniki dostępu i strategie komunikacji.
  • Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji – cz. II.

    3 klucze doboru słownictwa i budowania indywidualnych systemów komunikacji.

    Osobiste pomoce komunikacyjne.

    Dzień użytkownika AAC w placówce edukacyjnej.