Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Dziecko z afazją w przedszkolu i szkole – problemy diagnozy i terapii logopedycznej

Prowadzący
Dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UMCS w Lublinie i UWM w Olsztynie
Termin:

30-31.05.2026

Długość:
16 godzin dydaktycznych
Cena:

920 zł

Cena obejmuje poczęstunek w przerwach kawowych oraz obiad w pierwszym dniu szkolenia.  Menu zawierające do wyboru dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dania zostanie dostarczone przed rozpoczęciem zajęć. Aby zajęcia rozpoczęły się punktualnie, osoby chcące skorzystać z obiadu proszone są o przybycie na miejsce i dokonanie wyboru kilka minut wcześniej.


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu


Dla kogo:

  • logopedzi/neurologopedzi
  • studenci logopedii 

Metody:

  • wykład problemowy

 

Program kursu:

  • Afazja dziecięca jako jednostka nozologiczna – ustalenia terminologiczne
  • Specyficzne zaburzenia mowy u dzieci w diagnozie logopedycznej: alalia prolongata, alalia, niedokształcenie mowy o typie afazji, afazja dziecięca
  • Zróżnicowanie obrazu psychopatologicznego dzieci z afazją, typologia zaburzenia
  • Rozpoznawanie afazji u dziecka i różnicowanie z innymi zaburzeniami rozwoju – procedura diagnostyczna
  • Analiza objawów zaburzeń językowych w przypadku afazji dziecięcej (studia przypadków)

-

  • Problemy szkolne dzieci z afazją (motoryczne, sensoryczne, behawioralne, emocjonalne, poznawcze, edukacyjne)
  • Stymulowanie rozwoju dzieci z afazją
  • Terapia logopedyczna dziecka z zaburzeniami sensorycznymi
  • Terapia logopedyczna dziecka z zaburzeniami motorycznymi
  • Programowanie języka u dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy

O prowadzącym

 

Dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UMCS w Lublinie i UWM w Olsztynie - Profesor uczelni w Zakładzie Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS w Lublinie, specjalistka w zakresie neurologopedii, teorii komunikacji i tekstologii. Autorka około 300 publikacji naukowych, w tym standardów postępowania logopedycznego w przypadkach afazji, alalii, zespołu Aspergera, zespołu zamknięcia oraz zaburzeń mowy w przebiegu procesów neurodegeneracyjnych. Autorka monografii „Afazja a interakcja. TEKST – metaTEKST – konTEKST” (Lublin, UMCS 2012), nagrodzonej przez Prezesa Rady Ministrów RP. Specjalizuje się w diagnozie i terapii zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych ze schorzeniami neuropsychiatrycznymi. Od wielu lat działa na rzecz rozwoju logopedii w Polsce – pełni funkcję Przewodniczącej Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, jest członkiem Rady Języka Polskiego PAN oraz redaktorem naczelnym czasopism „Logopedia” i „Biuletyn Logopedyczny”. Za działalność naukową i dydaktyczną została odznaczona Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Pacjent ortodontyczny w gabinecie logopedycznym

Prowadzący
mgr Katarzyna Kozłowska
Termin:

30-31.05.2026

Długość:
13 godzin dydaktycznych
Cena:

1300 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych. W pierwszym dniu w cenę szkolenia wliczony jest również obiad. Uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć otrzymają menu zawierające dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dana do wyboru.


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu


Szkolenie przeznaczone jest dla:

  • logopedów
  • neurologopedów
  • stomatologów i ortodontów
  • fizjoterapeutów
  • studentów

Szkolenie oferuje zintegrowane podejście do pacjenta ortodontycznego, które przynosi wymierne efekty:

  • Zwiększona skuteczność terapii: nauczysz się technik skracających czas potrzebny na osiągnięcie rezultatów u pacjentów.

  • Precyzyjna diagnoza: opanujesz narzędzia do trafnej identyfikacji dysfunkcji miofunkcjonalnych.
  • Nowe narzędzia pracy: zdobędziesz praktyczne umiejętności gotowe do wdrożenia w codziennej praktyce.
  • Wszechstronne efekty: poznasz metody wpływające pozytywnie na oddychanie, połykanie i funkcje narządu żucia.
  • Rozwój zawodowy: podniesiesz swoje kwalifikacje i wyróżnisz się wśród innych specjalistów.
  • Zrozumienie podstaw: poznasz rozwój twarzoczaszki, cechy zgryzu w uzębieniu mlecznym i stałym, konsekwencje parafunkcji i dysfunkcji, a także interakcje pomiędzy funkcjami jamy ustnej.
  • Diagnostyka i analiza: nauczysz się badać pacjenta ortodontycznego, diagnozować dysfunkcje narządu żucia oraz oceniać wędzidełka i mięśnie wspomagające pionizację języka.
  • Praktyczne techniki: opanujesz techniki terapeutyczne w pracy z pacjentem ortodontycznym, w tym ćwiczenia manualne, pracę z aparatami ortodontycznymi i analizę filmów z terapii logopedycznej.
  • Planowanie terapii: dowiesz się, jak opracowywać indywidualne plany terapeutyczne i dobierać interwencje odpowiednie do potrzeb pacjenta.
  • Wskazania i przeciwwskazania: zrozumiesz, kiedy stosować określone metody i techniki, a kiedy zachować ostrożność.

Metody:

 

Wykład problemowy, film, ćwiczenia praktyczne

 

Program

Dzień pierwszy

  • Rozwój twarzoczaszki.
  • Pacjent ortodontyczny w gabinecie – badanie i ocena zaburzeń miofunkcjonalnych.
  • Cechy zgryzu w uzębieniu mlecznym i w uzębieniu stałym.
  • „Czytanie” twarzy, „czytanie” ciała.
  • Twarz dolichocefaliczna a twarz brachycefaliczna.
  • Konsekwencje patologicznego oddechu.
  • Konsekwencje parafunkcji i dysfunkcji.
  • Palec w buzi – jak sobie z tym poradzić?
  • Dysfunkcje narządu żucia – diagnoza I terapia.
  • Wędzidełko wargi górnej, wargi dolnej, policzków i języka – kto i co decyduje o ich korekcie?
  • Uwalnianie mięśniowo powięziowe i inne techniki wspomagające pionizację języka.
  • Kompetencje logopedy i ortodonty – czy patrzymy w tym samym kierunku?
  • Wspólne pole zainteresowań – podniebienie, język, zgryz, oddychanie, połykanie itp. Dysfunkcje i parafunkcje.
  • Charakterystyka wybranych wad zgryzu.
  • Wada zgryzu a problemy artykulacyjne.
  • Techniki terapeutyczne w terapii pacjenta ortodontycznego.

Dzień drugi

  • Ćwiczenia – techniki terapeutyczne.
  • Przegląd wybranych aparatów ortodontycznych.
  • Ortotropia okiem logopedy.
  • Biobloki – omówienie budowy i działania aparatów.
  • Praca logopedyczna z pacjentem z bioblokiem.
  • Analiza filmów z terapii logopedycznej.

O prowadzącym

 

mgr Katarzyna Kozłowska - Logopedka, neurologopedka, terapeutka miofunkcjonalna, terapeutka ortodoncji funkcjonalnej, trenerka Masażu Shantali Special Care, trenerka oddechu. W zawodzie od dwudziestu lat. Prowadzi własny gabinet logopedyczny oraz stronę Prologos, gdzie dzieli się swoją wiedzą i pomysłami. Zajmuje się przede wszystkim zaburzeniami miofunkcjonalnymi, terapią wad wymowy oraz terapią osób w trakcie leczenia ortodontycznego. Pracuje z dziećmi i dorosłymi. Na pacjenta patrzy holistycznie, w myśl zasady, że wszystko jest ze sobą połączone i jedno wynika z drugiego. Dlatego bardzo ważne jest dla niej poszerzanie wiedzy (nie tylko z dziedziny logopedii) oraz współpraca z innymi specjalistami. Logopedia jest jej pasją. Szkoli się i innych. Dzielenie się wiedzą daje jej tyle samo radości, co jej zdobywanie.

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Wprowadzenie do neurosensomotorycznych technik pracy z ciałem i masażu ustno twarzowego

Prowadzący
dr n. hum. Anna Regner
Termin:

22-23.05.2026

Długość:
14 godzin dydaktycznych
Cena:

1350 zł

Zapraszamy do udziału w pierwszym z dwóch modułów autorskiego programu szkoleniowego dr Anny Regner. Terapia ustno twarzowa – to szkolenie ukierunkowane na neurosensomotoryczną terapię rozwojową całego ciała ze szczególnym uwzględnieniem strefy orofacjalnej.

 

Termin: 22-23.05.2026 (niedziela-poniedziałek)


Dla kogo?

 

Uczestnikami szkolenia mogą być zarówno logopedzi, neurologopedzi lekarze fizjoterapeuci jak i rodzice.


Metody:

 

Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne

 

Uwaga: Na zajęciach obowiązuje wygodny, niekrępujący, strój i zamienne obuwie. Proszę przywieźć ze sobą małą poduszeczkę, ręcznik, koc lub karimatę, krem do masażu twarzy i kilka par rękawiczek jednorazowego użytku.


Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.


W pierwszym dniu w cenę szkolenia wliczony jest również obiad. Uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć otrzymają menu zawierające dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dana do wyboru.


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program:

  • Techniki manualne  mobilizujące obszar ustno twarzowy przez łańcuchy mięśniowe
  • Techniki wzmacniające system nerwowy przez ruch rytmiczny i wibracyjny 
  • Masaż relaksujący z olejkami eterycznymi stabilizujący układ nerwowy przez zmniejszenie stresu i napięcia mięśniowego 
  • Techniki wspomagające przez  wielopoziomową stymulację najdłuższego nerwu błędnego- kroki praktyczne w obszarze ( głowy, szyi, piersi, brzucha).
  • Techniki manualne redukujące ból obręczy barkowej, szyi i twarzy

     

_

  • Wybrane sposoby leczenia dysfunkcji stawów skroniowo żuchwowych
  • Wspomaganie procesu oddychania przy zaburzeniach układu nerwowego
  • Drenaż zatok przynosowych– usprawnianie górnego układu oddechowego

  • Wybrane techniki manualne nerwu błędnego usprawniającego pracę układu pokarmowego

  • Elementy refleksologii stopy wspomagające terapię ustno twarzową

O prowadzącym

 

dr n. hum. Anna Regner - Jest wykładowcą na Podyplomowych Studiach Logopedii Klinicznej i Neurologopedii na Wydziale Nauk o Zdrowiu przy Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Przez piętnaście lat była kierownikiem Podyplomowych Studiów z Wczesnej Interwencji i Wspomagania Małego Dziecka przy DSW we Wrocławiu. Odbyła liczne kursy i szkolenia zarówno w kraju jak i za granicą z zakresu integracji sensorycznej, masażu niemowlęcego, terapii ustno twarzowej Castillo Moralesa, terapii czaszkowo- krzyżowej, technik znoszenia bólu wg koncepcji Rossa Emmetta i inne.  Międzynarodowy terapeuta bazujący na neurosensomotorycznych metodach rozwojowych Terapeuta ustno twarzowej metody Castillo Moralesa Instruktor masażu niemowlęcego Petera Walkera z uprawnieniami międzynarodowymi Terapeuta czaszkowo- krzyżowy Od wielu lat uczestniczy w konferencjach naukowych i turnusach międzynarodowych m.in. w USA, Kanadzie, Singapurze, Malezji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Jest członkiem Stowarzyszenia Castillo Moralesa.

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

MIOZESZYT pozycja spoczynkowa języka – zeszyt ćwiczeń dla pacjenta od 5-go roku życia

Prowadzący
mgr Karolina Nowak-Kuna
Termin:

21-21.03.2026

Długość:
8 godzin zegarowych
Cena:

660 zł

Każdy z uczestników otrzyma wydrukowane dwa egzemplarze Miozeszytu oraz zaświadczenie o ukończeniu kursu.


Cena obejmuje ponadto poczęstunek w przerwach kawowych oraz obiad. Uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć otrzymają menu zawierające dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dana do wyboru.


Dla kogo:

 

Kurs dedykowany jest specjalistom pracującym w obszarze terapii logopedycznej:

  • Logopedów
  • Neurologopedów
  • Studentów logopedii

„MIOZESZYT” to zestaw kart do mioterapii pacjentów od ok 5 r.ż. używanych w pracy nad pozycją spoczynkową języka i połykaniem.

 

W trakcie szkolenia prezentuję kolejność stymulacji, jakie wprowadzam w pracy z pacjentem z zaburzeniami miofunkcjonalnymi. Szczegółowo omawiam poszczególne karty biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby i potencjał pacjenta. Prezentuję filmy z gabinetu ukazujące przebieg ćwiczeń i efekty pracy. 

 

Miozeszyt jest świetnym narzędziem porządkującym nasze działania w pracy z pacjentem :

  • przed i w trakcie leczenia ortodontycznego,
  • przed korektą wędzidełka języka,
  • oddychającym przez usta,
  • z nieprawidłową pozycją spoczynkową języka,
  • z nieprawidłowym połykaniem.

 

Miokarty dotyczą następującej tematyki:

  • świadomość budowy jamy ustnej,
  • pozycjonowanie pacjenta w trakcie terapii (ciało, jama ustna),
  • pionizacja języka,
  • świadomość oddechowa,
  • separacja ruchów artykulatorów,
  • połykanie, 
  • pozycja spoczynkowa języka,
  • MIOSASZETKA – w co warto wyposażyć pacjenta.

Metody: 

 

Szkolenia me formę warsztatu praktycznego. Uwaga: Uczestnicy przynoszą ze sobą karimatę lub mały kocyk.   Sugerowany jest niekrępujący strój sportowy. 

 

O prowadzącym

 

mgr Karolina Nowak-Kuna - Z wykształcenia logopeda, dyplomowany protetyk słuchu, specjalista wczesnej interwencji, certyfikowany terapeuta systemu MFS oraz tapingu logopedycznego i elektrostymulacji, Provider Neuroflow, mioterapeuta oraz logopeda ortognatyczny. Od września 2022r. członek zarządu oddziału mazowieckiego Polskiego Związku Logopedów. Właścicielka gabinetu logopedycznego „Chodzą słuchy, że gadają już maluchy”. Prowadzi kursy dla logopedów (min.: „Miozeszyt”, „Badania słuchu w pracy logopedy”, „Migdałkowo”, „Logorytmy”) oraz dla rodziców dzieci z niedosłuchem. Tworzy pomoce logopedyczne: „Ćwiczenia słownikowe: związki frazeologiczne, synonimy, antonimy” wyd. Harmonia, „Logokarty – głoski syczące” wyd. Harmonia, „Logorytmy” oraz bezpłatne materiały: broszura „ABC badań słuchu”, ulotka WSL (wczesna stymulacja logopedyczna); Doświadczenie zdobywała jako terapeuta „Dźwięków marzeń”, logopeda w PZG w Warszawie, przedszkolach, szkołach podstawowych. Najbardziej interesują ją zagadnienia związane z: ORM, wczesną profilaktyką i interwencją logopedyczną, pracą z dziećmi z niedosłuchem oraz ich rodziną, terapią głoski R, terapią oddychania, mioterapią pacjentów „ortodontycznych”. Jej pasja to dzielenie się wiedzą z innymi oraz testowanie pomocy oraz książek do terapii. Prywatnie jest szczęśliwą mamą, żoną oraz pedantyczną panią domu. Kocha śpiew, taniec, koty, jazdę na rowerze. W wolnym czasie uczy się rozpoznawać gatunki ptaków w Polsce i własnoręcznie projektuje swoje pomoce logopedyczne.

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Część I i II – Niemowlak u logopedy (opieka logopedyczna nad niemowlęciem – wprowadzenie) oraz Miobobo © (krótkie wędzidełko języka u niemowląt – podejście praktyczne)

Prowadzący
dr n. hum. Marzena Machoś
Termin:

13-14.06.2026

Długość:
16 godzin dydaktycznych
Cena:

1700 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.


Część I Niemowlak u logopedy, część I (opieka logopedyczna nad niemowlęciem – wprowadzenie)


Jeśli chcesz pracować z noworodkiem i niemowlęciem, zapraszam na szkolenie „ Niemowlak u logopedy, część I. Opieka logopedyczna nad niemowlęciem – wprowadzenie”.

 

Dowiesz się:

  • Jak przeprowadzić logopedyczną diagnozę niemowląt (autorskie karty oceny).
  • Jak ocenić i zrozumieć odruchowe reakcje oralne.
  • Jak ocenić i od strony logopedycznej wspierać karmienie piersią.
  • Jak ocenić i od strony logopedycznej wspierać karmienie butelką.
  • Jak dobrać butelkę i smoczek dla dziecka karmionego alternatywnie.
  • Jak wygląda mechanika ssania.
  • Jak obliczać rytm ssania.
  • Jakie są różnice w mechanice ssania u wcześniaków i dzieci urodzonych o czasie.
  • Czym jest centralny generator wzorca ssania i jaka jest różnica pomiędzy ssaniem odżywczym, a ssaniem nieodżywczym.
  • Jakie są opinie na temat używania smoczka.
  • Na czym polega ocena wędzidełka języka u niemowląt na podstawie kwestionariuszy anglojęzycznych i literatury polskiej
  • Dowiesz się, jak wygląda „logopedyczny kalendarz niemowlęcia”

 

Jeśli niewiele wiesz o diagnozie i terapii logopedycznej niemowląt, to szkolenie będzie dla Ciebie dobrym wprowadzeniem do diagnozy i terapii najmłodszych pacjentów. Kontynuacją szkolenia jest „Niemowlak u logopedy II. Miobobo”.


Metody: 

 

Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program szkolenia

1. Ssanie

  • odruchowa reakcja ssania
  • ssanie jako funkcja,
  • mechanika ssania (kompresja, zassanie, pierś, butelka)
  • gotowość do ssania u wcześniaków i u dzieci urodzonych o czasie
  • rytm ssania oddychanie-ssanie-połykanie (od wykresu do praktyki)
  • omówienie autorskich kart obserwacji ssania piersi i ssania butelki
  • oznaki stresu, zdenerwowania, dyskomfortu dziecka przy karmieniu

 

2. Odruchowe reakcje oralne

 

3. Od niemowlęcego bezzębia do zębów mlecznych, od noworodka do roczniaka

 

 

-

4. Ssanie nieodżywcze (NNS)

  • ssanie nieodżywcze a samoregulacja
  • Smoczek– przegląd literatury
  • smoczek u noworodka i niemowlaka (przegląd badań anglojęzycznych)

 

5. Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt (Protokoły, klasyfikacja)

 

6. Ocena funkcji ssania (na podstawie kart Czajkowska, Machoś)

 

7. Pozycjonowanie malucha i wsparcie manualne a zaburzenia ssania

 

8. Karmienie butelką a wsparcie logopedy


Część II – Niemowlak u logopedy Miobobo © (krótkie wędzidełko języka u niemowląt – podejście praktyczne)


Szkolenie w sposób praktyczny opisuje próby zawarte w publikacjach: Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt – diagnoza i terapia oraz Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt – protokół obserwacji. Ostatnie narzędzie zostało opracowane na podstawie kwestionariuszy i artykułów anglojęzycznych oraz badań przeprowadzonych na ponad stu pacjentach w wieku od 1 tygodnia do 12 miesiąca życia. W badaniach brały udział dzieci zgłaszające się do gabinetu specjalisty wczesnej logopedii klinicznej w Śląskim Centrum Niemowlaka. Najczęściej obserwowane nieprawidłowości i kompensacje u niemowląt z ankyloglosją zostały ujęte w protokole, obok prób charakterystycznych dla znanych kwestionariuszy anglojęzycznych.

 

Prowadząca stara się czytelnie wyjaśnić i zobrazować kolejne próby i techniki badania noworodka i niemowlęcia z ankyloglosją.

 

Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka… Przygotowałam dla uczestników kilkadziesiąt zdjęć, około pięćdziesięciu filmików, aby zobrazować krok po kroku diagnozę ankyloglosji u niemowląt, a następnie postępowanie terapeutyczne, mające na celu nie tylko pracę z blizną ale również próby przemodelowania wzorca ssania, pozycji spoczynkowej warg i języka. Najnowsza literatura i praktyka światowych autorytetów w zakresie pracy z niemowlętami przeplatają się z codzienną praktyką autorki.


Metody: 

 

Wykład problemowy, zdjęcia, filmy


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program szkolenia

1. Ocena wędzidełka języka (przegląd literatury)

 

2. Pozycja spoczynkowa warg i języka

  • Ocena pozycji spoczynkowej warg (zdjęcia)
  • Ocena pozycji spoczynkowej języka (zdjęcia, filmy)
  • Próba 1. Obserwacja pozycji spoczynkowej języka – bez ingerencji specjalisty
  • Próba 2. STPH jako próba diagnostyczna i ćwiczenie miofunkcjonalne (zdjęcia, fil-my)

 

3. Od ruchomości języka do funkcji:

  • skala Hazlebaker/Amir,
  • protokół Martinelli,
  • ruchomość języka, a mechanika ssania
  • ocena miejsca przyczepów wędzidełka (Coryllos)

4. Praktyczne aspekty badania (pozycja, manewr dwóch palców – filmy, zdjęcia)

 

5. Obserwacja dziecka w trakcie karmienia – na co zwrócić uwagę (zdjęcia, filmy)

 

6. Realizacja wybranych odruchowych reakcji oralnych i obserwacja wnętrza jamy ustnej

 

7. Ocena ruchu języka w trakcie ssania nieodżywczego i odżywczego

  • Technika Marmet
  • Propozycja własna „badanie na palcu” w modyfikacji M. Machoś

 

8. Rytm ssania odżywczego

  • Ocena rytmu ssania (obserwacja)
  • Technika osłuchiwania stetoskopem w trakcie karmienia piersią i butelką
  • Zaburzony rytm ssania u dzieci ze skróconym wędzidełkiem języka, rytm normatyw-ny, a rytm dzieci z ankyloglosją (studium przypadku, nagrania “odgłosów ssania”)

 

9. Ocena piersi mamy po karmieniu (obserwacja i wywiad)

-

10. Krótkie wędzidełko języka a sen niemowlęcia

 

11. Tyłożuchwie a funkcja ssania

 

12. Kolki, refluks i aerofagia u niemowląt z ankyloglosją (AIR, Kotlow)

 

13. Kryzys trzeciego miesiąca (hamowanie odruchów, a problemy z karmieniem, karmienia „na śpiocha”)

 

14. Ankyloglosja niemowląt na etapie rozszerzania diety (symptomy, oddziaływania terapeutyczne)

  • kwestionariusz wywiadu (M. Machoś)

 

15. Opieka nad niemowlęciem przed i po frenotomii

  • Praca z ciałem po zabiegu przecięcia wędzidełka (ćwiczenia rozluźniające dno jamy ustnej w opracowaniu J. Sadowskiej (dziękuję:))
  • Przygotowanie do zabiegu przecięcia wędzidełka języka
  • Ćwiczenia po zabiegu przecięcia wędzidełka języka (propozycja własna)
  • Próba przemodelowania wzorca ssania (ćwiczenia, M. Machoś)
  • Próba przemodelowania pozycji spoczynkowej języka (M. Machoś)
  • Próba przemodelowania pozycji spoczynkowej warg (M. Machoś)

 

16.  Praca w zespole

  • Doświadczenia własne,
  • Publikacja D. Kozłowskiej- Rup i M. Machoś, Wędzidełko języka. Zeszyt rodzi-ca i terapeuty, Wydawnictwo Googoo

 

17.  Omówienie Protokoł

O prowadzącym

 

dr n. hum. Marzena Machoś - Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku logopedia i glottodydaktyka i Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu na kierunku wczesna logopedia kliniczna. Doświadczenie zawodowe z niemowlętami zdobywała pracując w trzech ośrodkach wczesnej interwencji, w gabinecie prywatnym, w szpitalu i w Śląskim Centrum Niemowlaka. Jako logopeda pracuje od 20 lat. Od 16 lat uczy na kilku uczelniach przyszłych logopedów i neurologopedów.  Autorka i współautorka 10 książek, w tym monografii o ocenie i terapii niemowląt z krótkim wędzidełkiem języka. Od 9 lat prowadzi szkolenia dla logopedów. W pracy wykorzystuje autorskie programy pracy z dziećmi: PUMO ©, miobobo ©, Guguhopla – od zabawy do mówienia ©

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Część II – Niemowlak u logopedy Miobobo © (krótkie wędzidełko języka u niemowląt – podejście praktyczne)

Prowadzący
dr n. hum. Marzena Machoś
Termin:

14-14.06.2026

Długość:
8 godzin dydaktycznych
Cena:

925 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.


Szkolenie w sposób praktyczny opisuje próby zawarte w publikacjach: Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt – diagnoza i terapia oraz Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt – protokół obserwacji. Ostatnie narzędzie zostało opracowane na podstawie kwestionariuszy i artykułów anglojęzycznych oraz badań przeprowadzonych na ponad stu pacjentach w wieku od 1 tygodnia do 12 miesiąca życia. W badaniach brały udział dzieci zgłaszające się do gabinetu specjalisty wczesnej logopedii klinicznej w Śląskim Centrum Niemowlaka. Najczęściej obserwowane nieprawidłowości i kompensacje u niemowląt z ankyloglosją zostały ujęte w protokole, obok prób charakterystycznych dla znanych kwestionariuszy anglojęzycznych.

 

Prowadząca stara się czytelnie wyjaśnić i zobrazować kolejne próby i techniki badania noworodka i niemowlęcia z ankyloglosją.

 

Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka… Przygotowałam dla uczestników kilkadziesiąt zdjęć, około pięćdziesięciu filmików, aby zobrazować krok po kroku diagnozę ankyloglosji u niemowląt, a następnie postępowanie terapeutyczne, mające na celu nie tylko pracę z blizną ale również próby przemodelowania wzorca ssania, pozycji spoczynkowej warg i języka. Najnowsza literatura i praktyka światowych autorytetów w zakresie pracy z niemowlętami przeplatają się z codzienną praktyką autorki.


Metody: 

 

Wykład problemowy, zdjęcia, filmy


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program szkolenia

1. Ocena wędzidełka języka (przegląd literatury)

 

2. Pozycja spoczynkowa warg i języka

  • Ocena pozycji spoczynkowej warg (zdjęcia)
  • Ocena pozycji spoczynkowej języka (zdjęcia, filmy)
  • Próba 1. Obserwacja pozycji spoczynkowej języka – bez ingerencji specjalisty
  • Próba 2. STPH jako próba diagnostyczna i ćwiczenie miofunkcjonalne (zdjęcia, fil-my)

 

3. Od ruchomości języka do funkcji:

  • skala Hazlebaker/Amir,
  • protokół Martinelli,
  • ruchomość języka, a mechanika ssania
  • ocena miejsca przyczepów wędzidełka (Coryllos)

4. Praktyczne aspekty badania (pozycja, manewr dwóch palców – filmy, zdjęcia)

 

5. Obserwacja dziecka w trakcie karmienia – na co zwrócić uwagę (zdjęcia, filmy)

 

6. Realizacja wybranych odruchowych reakcji oralnych i obserwacja wnętrza jamy ustnej

 

7. Ocena ruchu języka w trakcie ssania nieodżywczego i odżywczego

  • Technika Marmet
  • Propozycja własna „badanie na palcu” w modyfikacji M. Machoś

 

8. Rytm ssania odżywczego

  • Ocena rytmu ssania (obserwacja)
  • Technika osłuchiwania stetoskopem w trakcie karmienia piersią i butelką
  • Zaburzony rytm ssania u dzieci ze skróconym wędzidełkiem języka, rytm normatyw-ny, a rytm dzieci z ankyloglosją (studium przypadku, nagrania “odgłosów ssania”)

 

9. Ocena piersi mamy po karmieniu (obserwacja i wywiad)

-

10. Krótkie wędzidełko języka a sen niemowlęcia

 

11. Tyłożuchwie a funkcja ssania

 

12. Kolki, refluks i aerofagia u niemowląt z ankyloglosją (AIR, Kotlow)

 

13. Kryzys trzeciego miesiąca (hamowanie odruchów, a problemy z karmieniem, karmienia „na śpiocha”)

 

14. Ankyloglosja niemowląt na etapie rozszerzania diety (symptomy, oddziaływania terapeutyczne)

  • kwestionariusz wywiadu (M. Machoś)

 

15. Opieka nad niemowlęciem przed i po frenotomii

  • Praca z ciałem po zabiegu przecięcia wędzidełka (ćwiczenia rozluźniające dno jamy ustnej w opracowaniu J. Sadowskiej (dziękuję:))
  • Przygotowanie do zabiegu przecięcia wędzidełka języka
  • Ćwiczenia po zabiegu przecięcia wędzidełka języka (propozycja własna)
  • Próba przemodelowania wzorca ssania (ćwiczenia, M. Machoś)
  • Próba przemodelowania pozycji spoczynkowej języka (M. Machoś)
  • Próba przemodelowania pozycji spoczynkowej warg (M. Machoś)

 

16.  Praca w zespole

  • Doświadczenia własne,
  • Publikacja D. Kozłowskiej- Rup i M. Machoś, Wędzidełko języka. Zeszyt rodzi-ca i terapeuty, Wydawnictwo Googoo

 

17.  Omówienie Protokoł

O prowadzącym

 

dr n. hum. Marzena Machoś - Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku logopedia i glottodydaktyka i Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu na kierunku wczesna logopedia kliniczna. Doświadczenie zawodowe z niemowlętami zdobywała pracując w trzech ośrodkach wczesnej interwencji, w gabinecie prywatnym, w szpitalu i w Śląskim Centrum Niemowlaka. Jako logopeda pracuje od 20 lat. Od 16 lat uczy na kilku uczelniach przyszłych logopedów i neurologopedów.  Autorka i współautorka 10 książek, w tym monografii o ocenie i terapii niemowląt z krótkim wędzidełkiem języka. Od 9 lat prowadzi szkolenia dla logopedów. W pracy wykorzystuje autorskie programy pracy z dziećmi: PUMO ©, miobobo ©, Guguhopla – od zabawy do mówienia ©

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Część I – Niemowlak u logopedy (opieka logopedyczna nad niemowlęciem – wprowadzenie)

Prowadzący
dr n. hum. Marzena Machoś
Termin:

13-13.06.2026

Długość:
8 godzin dydaktycznych
Cena:

925 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.


Jeśli chcesz pracować z noworodkiem i niemowlęciem, zapraszam na szkolenie „ Niemowlak u logopedy, część I. Opieka logopedyczna nad niemowlęciem – wprowadzenie”.

 

Dowiesz się:

  • Jak przeprowadzić logopedyczną diagnozę niemowląt (autorskie karty oceny).
  • Jak ocenić i zrozumieć odruchowe reakcje oralne.
  • Jak ocenić i od strony logopedycznej wspierać karmienie piersią.
  • Jak ocenić i od strony logopedycznej wspierać karmienie butelką.
  • Jak dobrać butelkę i smoczek dla dziecka karmionego alternatywnie.
  • Jak wygląda mechanika ssania.
  • Jak obliczać rytm ssania.
  • Jakie są różnice w mechanice ssania u wcześniaków i dzieci urodzonych o czasie.
  • Czym jest centralny generator wzorca ssania i jaka jest różnica pomiędzy ssaniem odżywczym, a ssaniem nieodżywczym.
  • Jakie są opinie na temat używania smoczka.
  • Na czym polega ocena wędzidełka języka u niemowląt na podstawie kwestionariuszy anglojęzycznych i literatury polskiej
  • Dowiesz się, jak wygląda „logopedyczny kalendarz niemowlęcia”

 

Jeśli niewiele wiesz o diagnozie i terapii logopedycznej niemowląt, to szkolenie będzie dla Ciebie dobrym wprowadzeniem do diagnozy i terapii najmłodszych pacjentów. Kontynuacją szkolenia jest „Niemowlak u logopedy II. Miobobo”.


Metody: 

 

Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program szkolenia

1. Ssanie

  • odruchowa reakcja ssania
  • ssanie jako funkcja,
  • mechanika ssania (kompresja, zassanie, pierś, butelka)
  • gotowość do ssania u wcześniaków i u dzieci urodzonych o czasie
  • rytm ssania oddychanie-ssanie-połykanie (od wykresu do praktyki)
  • omówienie autorskich kart obserwacji ssania piersi i ssania butelki
  • oznaki stresu, zdenerwowania, dyskomfortu dziecka przy karmieniu

 

2. Odruchowe reakcje oralne

 

3. Od niemowlęcego bezzębia do zębów mlecznych, od noworodka do roczniaka

 

 

-

4. Ssanie nieodżywcze (NNS)

  • ssanie nieodżywcze a samoregulacja
  • Smoczek– przegląd literatury
  • smoczek u noworodka i niemowlaka (przegląd badań anglojęzycznych)

 

5. Krótkie wędzidełko języka u noworodków i niemowląt (Protokoły, klasyfikacja)

 

6. Ocena funkcji ssania (na podstawie kart Czajkowska, Machoś)

 

7. Pozycjonowanie malucha i wsparcie manualne a zaburzenia ssania

 

8. Karmienie butelką a wsparcie logopedy

O prowadzącym

 

dr n. hum. Marzena Machoś - Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku logopedia i glottodydaktyka i Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu na kierunku wczesna logopedia kliniczna. Doświadczenie zawodowe z niemowlętami zdobywała pracując w trzech ośrodkach wczesnej interwencji, w gabinecie prywatnym, w szpitalu i w Śląskim Centrum Niemowlaka. Jako logopeda pracuje od 20 lat. Od 16 lat uczy na kilku uczelniach przyszłych logopedów i neurologopedów.  Autorka i współautorka 10 książek, w tym monografii o ocenie i terapii niemowląt z krótkim wędzidełkiem języka. Od 9 lat prowadzi szkolenia dla logopedów. W pracy wykorzystuje autorskie programy pracy z dziećmi: PUMO ©, miobobo ©, Guguhopla – od zabawy do mówienia ©

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Terapia dziecięcej apraksji mowy, afazji motorycznej, ORM wg zasad motorycznego uczenia

Prowadzący
mgr Ewa Grzelak
Termin:

17-18.10.2026

Długość:
16 godzin dydaktycznych
Cena:

1060 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.


W pierwszym dniu w cenę szkolenia wliczony jest również obiad. Uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć otrzymają menu zawierające dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dana do wyboru.


Szkolenie przeznaczone jest dla logopedów/ neurologopedów/ surdologopedów pracujących z osobami z dziecięcą apraksją mowy, ORM, afazja motoryczną i rozwojową itp. W czasie zajęć omawiana zostanie specyfika dziecięcej apraksji mowy oraz przedstawione zostaną zasady pracy i praktyczne strategie prowadzenia terapii w oparciu o zasady motorycznego uczenia artykulacji


Metody: 

 

Wykład problemowy, film, ćwiczenia praktyczne

 


Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program:

Dzień 1

  1. Dziecięca apraksja mowy (Childhood Apraxia of Speech) – cechy charakterystyczne i kryteria diagnostyczne

  2. Dziecięca apraksja mowy a apraksja oralna i dyspraksja

  3. Dziecięca apraksja mowy u osób z autyzmem

  4. Zasady prowadzenia terapii apraksji, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej wg. zasad motorycznego uczenia

  5. Zasady doboru słownictwa w terapii – wzorce sylabowe i funkcjonalny dobór 

  6. Zasady planowania terapii mowy artykułowanej u osób stosujących AAC

  7. Terapia wg zasad motorycznego uczenia artykulacji w oparciu o zabawę i zabawki 

Dzień 2

  1. Przegląd głosek polskich w ujęciu motorycznym

  2. Typy podpowiedzi: gesty artykulacyjne, gesty ruchowo-dotykowe, uczenie na łańcuchu od przodu/od końca itp.

  3. Zasady stosowania i wycofywania podpowiedzi w oparciu o model DTTC ( Dynamic Temporal and Tactile Cueing)

  4. Stosowanie uproszczeń i przybliżeń słownych

  5. Praktyczne strategie i pomoce terapeutyczne wspierające terapię wg zasad motorycznego uczenia się

  6. Zasady współpracy z rodziną osoby objętej terapia wg zasad motorycznego uczenia się 

O prowadzącym

 

mgr Ewa Grzelak - logopeda, anglistka, terapeuta AAC, terapeuta metody PROMPT, SCERTS, szkoleniowiec MÓWika. Mama dziesięcioletniego Huberta, chłopca z autyzmem i apraksją mowy, użytkownika AAC. Pracuje z dziećmi z różnymi problemami w komunikowaniu się i używaniu mowy artykułowanej i języka. W praktyce logopedyczne bazuje na zastosowaniu zasad motorycznego uczenia się artykulacji u dzieci z apraksją, afazją motoryczną z praktycznym wykorzystaniem metody PROMPT oraz wsparciu środowiska dziecka w tym zakresie. Ciągle pogłębia swoją wiedzę, ze szczególnym naciskiem na metody pracy z dzieckiem z autyzmem i apraksją. Uczestniczka wielu szkoleń i konferencji, zarówno w Polsce jak i zagranicą. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się prowadząc swoją stronę internetową www.aac.info.pl oraz spotkania, prelekcje i szkolenia dla rodziców i specjalistów.

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Masaż logopedyczny – podejście całościowe (z elementami technik fizjoterapeutycznych i osteopatycznych)

Prowadzący
mgr Klara Francuz-Matwiejczyk
Termin:

25-25.09.2026

Długość:
10 godzin dydaktycznych
Cena:

900 zł

Cena obejmuje skrypty dla uczestników szkolenia, które w obszerny sposób będą opisywać techniki i zagadnienia poruszane podczas spotkania, oraz poczęstunek w przerwach kawowych.

 

Termin: 25.09.2026 (piątek)


W trakcie szkolenia około godz.13.30 przewidziana jest 30 minutowa przerwa obiadowa w trakcie której będzie możliwość zamówienia obiadu w miejscowej restauracji, koszt obiadu wliczony jest w cenę szkolenia. Menu zawierające do wyboru dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dania zostanie dostarczone przed rozpoczęciem zajęć. Aby zajęcia rozpoczęły się punktualnie, osoby chcące skorzystać z obiadu proszone są o przybycie na miejsce i dokonanie wyboru kilka minut wcześniej.


Cel szkolenia:

 

Nabycie wiedzy na temat rodzajów, technik i zastosowań masażu logopedycznego oraz doskonalenie umiejętności stosowania masażu logopedycznego jako elementu terapii.


Grupa docelowa: 

  • logopedzi, studenci logopedii

  • osoby chcące poszerzyć swój warsztat o techniki manualne, wiedzę fizjoterapeutyczną i szersze spojrzenie na problemy pacjentów

  • fizjoterapeuci chcący poszerzać swoją wiedzę na temat problemów logopedycznych oraz współpracujących z logopedami


Na szkolenie prosimy zabrać ze sobą:
  • karimatę lub mały kocyk
  • rękawiczki jednorazowe (do pracy w jamie ustnej)
  • płyn do dezynfekcji rąk

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program szkolenia

  1. Czym jest masaż i po co go wykonujemy?
  2. Na jakie struktury możemy oddziaływać poprzez masaż?
  3. Wskazania i przeciwskazania (czerwone flagi) do stosowania masażu logopedycznego.
  4. Fizjologia i anatomia palpacyjna obszaru głowy i szyi.
  5. Techniki masażu zewnętrznego. 
  6. Techniki masażu wewnątrz jamy ustnej.
  7. Techniki na obszar czaszki oraz szyi.
  8. Elementy terapii manualnej w masażu.
  9. Techniki wyciszające na obszarze czaszki.

O prowadzącym

 

mgr Klara Francuz-Matwiejczyk - fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowożuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną – Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci. Zdanie, które traktuje jako motto […]

Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o Szkoleniu. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Temat:

Diagnoza i terapia stawu skroniowo-żuchwowego w gabinecie logopedycznym – praca z pacjentem ortodontycznym

Prowadzący
mgr Klara Francuz-Matwiejczyk
Termin:

26-26.09.2026

Długość:
12 godzin dydaktycznych
Cena:

900 zł

Cena obejmuje skrypty dla uczestników szkolenia, które w obszerny sposób będą opisywać techniki i zagadnienia poruszane podczas spotkania, oraz poczęstunek w przerwach kawowych.


W trakcie szkolenia około godz.13.30 przewidziana jest 30 minutowa przerwa obiadowa w trakcie której będzie możliwość zamówienia obiadu w miejscowej restauracji, koszt obiadu wliczony jest w cenę szkolenia. Menu zawierające do wyboru dwie-trzy zupy i dwa-trzy drugie dania zostanie dostarczone przed rozpoczęciem zajęć. Aby zajęcia rozpoczęły się punktualnie, osoby chcące skorzystać z obiadu proszone są o przybycie na miejsce i dokonanie wyboru kilka minut wcześniej.


Zalety szkolenia:

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów 
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny

Grupa docelowa: 

  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • osoby, które chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne, wiedzę fizjoterapeutyczną i szersze spojrzenie na problemy pacjentów
  • fizjoterapeuci, chcący poszerzać swoją wiedza na temat problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym, zaburzeń logopedycznych oraz współpracujący z logopedami

Bonus:
  • Autorska karta badania stawu skroniowo-żuchwowego podczas diagnozy logopedycznej.

Na szkolenie prosimy zabrać ze sobą:
  • karimatę lub mały kocyk
  • rękawiczki jednorazowe
  • płyn do dezynfekcji rąk

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Program:

Teoria

  1. Anatomia i fizjologia i biomechanika stawu skroniowo-żuchwowego 
  2. Wywiad pod kątem zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego
  3. Postawa ciała i asymetrie w ciele oraz ich wpływ na funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego
  4. Omówienie zaburzeń stawu skroniowo- żuchwowego najczęściej spotykane w gabinecie logopedycznym.
  5. Niemowlak, dziecko, dorosły- czym różni się etiologia powstawania zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego i wad zgryzu – case study 
  6. Nieprawidłowe funkcjonowanie stawu skroniowo- żuchwowego w zaburzeniach logopedycznych – jak się objawia, czym jest spowodowane?
  7. Kiedy i do kogo odesłać pacjenta na dalszą diagnostykę i leczenie? – budowanie zespołu terapeutycznego. Jak się komunikować?
  8. Rola logopedy w terapii stawu skroniowo-żuchwowego.

Praktyka

  1. 1. Anatomia palpacyjna struktur wokół stawu skroniowo- żuchwowego 
  2. Badanie stawu skroniowo-żuchwowego (m.in. pomiary, ocena symetrii ruchów), 
  3. Obserwacja postawy ciała oraz zgryzu pod kątem zaburzenia funkcjonowania stawów skroniowo-żuchwowych 
  4. Techniki rozluźniania obszaru wokół stawów skroniowo-żuchwowych
  5. Terapia manualna stawów skroniowo-żuchwowych niezbędna w gabinecie logopedycznym- praca z pacjentem stomatologicznym/ortodontycznym
  6. Praca domowa dla pacjenta- wskazówki, ćwiczenia i autoterapia.

O prowadzącym

 

mgr Klara Francuz-Matwiejczyk - fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowożuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną – Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci. Zdanie, które traktuje jako motto […]