- Strona główna
- >Publikacje
Menu:
Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Dziecięce opowiastki
Wartość odnośnika: Dzieci-ce-opowiastki-
Dziecięce opowiastki
Zostały napisane z myślą o dzieciach w wieku przedszkolny i młodszym wieku szkolnym znajdujących się na ostatnim etapie terapii zaburzeń artykulacyjnych w obrębie głosek zębowych. Z doświadczenia wyniesionego z pracy z dziećmi wiem, że automatyzacja prawidłowej wymowy korygowanych głosek jest najdłuższym i najtrudniejszym etapem pracy. Prawidłowa artykulacja w sylabach, wyrazach czy nawet zdaniach często nie przekłada się na spontaniczne wypowiedzi dziecka. Mimo dużych postępów w terapii swobodna rozmowa najdłużej ukazuje utrzymujące się zaburzenia.
Aby zautomatyzować prawidłowe ułożenie narządów artykulacyjnych nie wystarczy powtarzanie zdań i rymowanek. Należy stwarzać jak najwięcej sytuacji prowokujących spontaniczne budowanie wypowiedzi. Proponowane przeze mnie krótkie opowiadania opatrzone są historyjkami obrazkowymi oraz ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, które stanowią przerwę w ćwiczeniach i są nagrodą dla dziecka za trud włożony w opowiedzenie historii i powtórzenie tekstu bajki.
Oprócz utrwalania prawidłowych wzorców artykulacyjnych Syczące opowiastki sprzyjają rozwijaniu umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi, rozwijają słownictwo i wyobraźnię oraz uczą dostrzegać i rozumieć relacje przyczynowo-skutkowe.
Proponowane opowiadania mogą być wykorzystywane przez logopedów, terapeutów i rodziców w pracy z dziećmi z trudnościami artykulacyjnymi, szczególnie w obrębie głosek przedniojęzykowo-zębowych. Mogą także okazać się pomocne w pracy z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy lub z dziećmi dyslektycznymi, mającymi trudności z budowaniem opowiadań i dostrzeganiu następstwa zdarzeń lub w nauce czytania ze zrozumieniem. Dołączone pytania i ilustracje sprawdzają poziom rozumienia odczytanego tekstu oraz ułatwiają opowiadanie o nim. Bajki są różnej długości, aby młodsze dzieci nie czuły zmęczenia i mogły się przyzwyczaić do pracy z dłuższym tekstem.
Przykładowe formy wykorzystania Syczących opowiastek:
- Dziecko układa historyjkę obrazkową i opowiada swoją wersję wydarzeń, można spróbować wymyślić tytuł opowiadania
- słucha (może powtarzać za prowadzącym zajęcia) bądź czyta tekst bajki i konfrontuje swoją wersję z poznanym tekstem
- odpowiada na pytania do tekstu
- wymyśla inną wersję wydarzeń
- opowiada, co mogło się dalej wydarzyć
- tworzy charakterystykę bohaterów
- dzieci starsze mogą napisać własne opowiadanie lub postarać się odtworzyć pisemnie poznaną historię
na zakończenie ćwiczenia rozwiązuje dołączone do bajki ćwiczenia ogólnorozwojow
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Ćwiczenia wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania
Wartość odnośnika: -wiczenia-wyr-wnawcze-dla-uczni-w-z-trudno-ciami-w-nauce-czytania-i-pisania-1
Ćwiczenia wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania
Ćwiczenia powstały podczas pracy terapeutycznej z uczniami dyslektycznymi lub z grupy ryzyka dysleksji. Zestaw składa się z różnorodnych zadań usprawniających:
- percepcję słuchową,
- percepcję wzrokową,
- analizę i syntezę sylabową i głoskową,
- różnicowanie liter podobnych graficznie,
- różnicowanie samogłosek,
- wykorzystanie w zdaniach różnych części mowy,
- budowanie zdań i logicznych ciągów zdarzeń,
- tworzenie i rozwijanie opowiadań,
- czytanie ze zrozumieniem.
Zróżnicowany poziom trudności ćwiczeń pozwala na wykorzystywanie ich zarówno w pracy z dziećmi w klasach 1 – 4, jak i z uczniami ze starszych klas. Pomoc można proponować uczniom jako karty pracy – materiał uzupełniający tematy omawiane na lekcjach – lub podczas indywidualnych zajęć wyrównawczych.
Ćwiczenia sylabowe
Jest to seria zeszytów wspomagających edukację Pierwszoklasisty. Zastosowana w ćwiczeniach metoda sylabowa jest sprawdzonym i skutecznym sposobem na usprawnienie nauki czytania. Poszczególne głoski są wprowadzane wyłącznie w sylabach. Ćwiczenia dostosowano do specjalnych potrzeb uczniów zagrożonych dysleksją (bezszeryfowy font).
Zakres tematyczny ćwiczeń został zintegrowany z poszczególnymi częściami podręcznika „Nasz Elementarz” do klasy 1:
- Ćwiczenia Sylabowe 1 –> (Nasz Elementarz: Jesień)
- Ćwiczenia Sylabowe 2 –> (Nasz Elementarz: Zima)
- Ćwiczenia Sylabowe 3 –> (Nasz Elementarz: Wiosna)
Aby wspomóc uczniów, zwłaszcza tych z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania, zastosowaliśmy metodę sylabową – skuteczny i sprawdzony sposób, by nauczyć dziecko czytać i rozumieć tekst. Dzieci poznają kolejne głoski – w kolejności zgodnej z zastosowaną w podręczniku „Nasz Elementarz”. Nie prezentujemy ich jednak pojedynczo, w izolacji, ale wyłącznie w sylabach. Podczas czytania i zapisywania sylab uruchamiają się wzorce wzrokowo-ruchowe, które ułatwiają zapamiętywanie i sprzyjają szybszej nauce.
Teksty zredagowane są jedynie w oparciu o te głoski, które dziecko już poznało – treść jest zatem zrozumiała dla każdego ucznia, co pozytywnie wpływa na przebieg nauki i samoocenę dziecka. Poziom trudności tekstów stopniowo wzrasta, dzieci uczą się czytania ze zrozumieniem oraz odszukiwania potrzebnych informacji.
Zadbano o to, by zadania były różnorodne, zachęcające do pracy. W ćwiczeniach wprowadzono elementy zabawy oraz możliwość twórczych działań ucznia, dzięki czemu nauka czytania będzie dla Pierwszoklasistów nie tylko pracą, ale i ogromną przyjemnością.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
DYSLEKSJA. Ćwiczenia językowe dla dzieci zagrożonych dysleksją (9-10 lat)
Wartość odnośnika: DYSLEKSJA-wiczenia-j-zykowe-dla-dzieci-zagro-onych-dysleksj-9-10-lat--2
DYSLEKSJA. Ćwiczenia językowe dla dzieci zagrożonych dysleksją (9-10 lat)

• różnicowania liter,
• rozróżniania części mowy,
• odmiany wyrazów,
• budowania zdań (tworzenie logicznych konstrukcji, rozwijanie i skracanie zdań),
• tworzenia krótkich form wypowiedzi.
Forma zadań zachęca do przyjmowania twórczej postawy i swobodnego rozwijania wyobraźni. Uczniowie osiągając sukcesy w obrębie łatwiejszych zadań, mogą sukcesywnie przechodzić do coraz trudniejszego materiału, nie odczuwając zniechęcenia ani lęku przed niepowodzeniem. Zbiór powstał w oparciu o ćwiczenia wykonywane podczas pracy terapeutycznej z dziećmi z trudnościami w nauce czytania i pisania.