Wprowadzenie do treningu jedzenia i karmienia
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Termin: 07 marca 2020 roku, 8 godzin dydaktycznych
Koszt: 300 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Cel szkolenia:
Przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, zapoznanie z klasyfika-cjami zaburzeń oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i kar-mienia u osób z niepełnosprawnościami różnego typu
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów (zwłaszcza osoby rozpoczynające pracę)
Program:
- • Motoryka ustno-twarzowa i jej organizacja
- • Anatomia twarzoczaszki
- • Kształtowanie mowy dziecka a umiejętność jedzenia:
- ssanie
- połykanie
- oddychanie
- gryzienie
- żucie
- • Zależność między rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami po-karmowymi w odniesieniu do normy i różnego typu niepełnosprawności (zespoły genetyczne, autyzm, niepełnosprawność intelektualna, sprzężenia)
- • Klasyfikacje zaburzeń karmienia.
- • Zaburzenia karmienia w odróżnieniu od zaburzeń odżywiania
- • Przyczyny nieprawidłowych reakcji przy karmieniu
- • Błędy popełniane przez rodziców i opiekunów
- • Wspomaganie procesu karmienia – ćwiczenia praktyczne:
- pozycjonowanie
- stymulacja do otwarcia buzi
- wspomaganie procesu żucia
- wspomaganie procesu połykania
- postępowanie przy wygórowanej aktywności kąsania
- UWAGA:
Każdy uczestnik powinien posiadać:
-swobodny strój (z możliwością zabrudzenia)
-duży jogurt bez kawałków owoców
-jabłko /pokrojone w kostkę 1cmx1cm/
-kilka chrupek kukurydzianych
-kromkę chleba
-wodę /mała butelka/
Na miejscu dostępne będą:
-rękawiczki winylowe /2 pary dla każdego uczestnika + niewielki zapas/
- ręczniki papierowe
- szpatułki
- gaziki wyjałowione
Metody pracy:
- wykład/prezentacja multimedialna
- film
- dyskusja
- ćwiczenia praktyczne
- analiza studium przypadku
Prowadzący:
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
certyfikowany logopeda, neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenope-dagog, filolog, instruktorka jogi dla dzieci, trener psów. Doświadczenie zdo-bywała w szkole integracyjnej, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, praktyce prywatnej (pacjenci z różnymi zaburzeniami roz-wojowymi - w tym niepełnosprawności sprzężone, autyzm, zespoły gene-tyczne) oraz w czasie licznych kursów, szkoleń i praktyk. Założycielka Cen-trum Logopedyczno - Terapeutycznego "Dogadać się" w Grodzisku Mazo-wieckim. W pracy zawodowej łączy wiele pasji (w tym także pracę z psem), bo tylko podejście holistyczne może przynieść oczekiwane efekty terapeu-tyczne. Organizuje wykłady i warsztaty dla nauczycieli, rodziców, prowadzi zajęcia dydaktyczne w ośrodkach szkoleniowych, a także praktyki dla stu-dentów studiów podyplomowych. Zawodowo interesuje się neurologią, psy-chologią, psychiatrią i behawiorystyką (ludzi i zwierząt). Wdraża alterna-tywne i wspomagające metody komunikacji, dbając by każdemu, niezależnie od wieku dać szansę na rozwój komunikacji i mowy. Miłośniczka poezji pi-sanej i śpiewanej, biegania, gotowania i górskich wypraw.
Motto życiowe: „Gdy się ma co robić, w co wierzyć i kogo kochać jest się szczęśliwym”.