Wprowadzenie do treningu jedzenia i karmienia.
MODUŁ II Wczesne zaburzenia funkcji oralnych – diagnoza, postępowanie terapeutyczne
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Termin: 12 czerwca 2021 roku, 10 godzin dydaktycznych
Koszt: 350 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Rejestracja:
Cel szkolenia:
Przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, w odniesieniu do wczesnych funkcji oralnych. Zapoznanie z możliwościami diagnostycznymi oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i karmienia dzieci z obciążonym wywiadem neurologicznym
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów (zwłaszcza osoby rozpoczynające pracę) nauczyciele pracujący z dziećmi w wieku 0-24 miesiące życia, rodzice
Program:
- 1. Problemy związane z przyjmowaniem pokarmów - wprowadzenie
- 2. Anatomia i rozwój twarzoczaszki w okresie prenatalnym i niemowlęcym (z odniesieniem do wad wrodzonych twarzoczaszki i wad rozwojowych narządu żucia)
- 3. Motoryka ustno-twarzowa i jej organizacja
- 4. Rozwój napięcia posturalnego a rozwój funkcji orofacjalnych w aspekcie mechanizmu antygrawitacyjnego
- 5. Umiejętność jedzenia a kształtowanie mowy dziecka a w okresie 0-24 m. ż.
- 6. Diagnostyka zaburzeń przyjmowania pokarmu
- 7. Badanie reakcji odruchowych
- 8. Zaburzenia żywienia u niemowląt z obciążonym wywiadem neurologicznym lub z grupy ryzyka
- 9. Zaburzenia funkcji ssania
- 10. Zaburzenia funkcji połykania
- 11. Zaburzenia funkcji oddychania
- 12. Oddziaływania terapeutyczne
- wsparcie dla rodzica
- stymulacja funkcji ssania
- pozycjonowanie do karmienia, podejście neurorozwojowe
- ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój układu stomatognatycznego
- 13. Dyskusja
- Metody pracy:
- wykład/prezentacja multimedialna
- film
- dyskusja
- ćwiczenia praktyczne
- analiza studium przypadku
-
Każdy uczestnik powinien posiadać:
- swobodny strój (z możliwością zabrudzenia)
- lalkę – niemowlaka
- różne butelki dla niemowlaków (min. jedna na parę uczestników)
- smoczki do butelek (różne, minimum jeden)
- smoczki uspokajacze (minimum jeden)
- jeden duży ręcznik
- dwa małe ręczniki
Prowadzący:
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
certyfikowany logopeda, neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, instruktorka jogi dla dzieci, trener psów. Doświadczenie zdobywała w szkole integracyjnej, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, praktyce prywatnej (pacjenci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi - w tym niepełnosprawności sprzężone, autyzm, zespoły genetyczne) oraz w czasie licznych kursów, szkoleń i praktyk. Założycielka Centrum Logopedyczno - Terapeutycznego "Dogadać się" w Grodzisku Mazo-wieckim. W pracy zawodowej łączy wiele pasji (w tym także pracę z psem), bo tylko podejście holistyczne może przynieść oczekiwane efekty terapeutyczne. Organizuje wykłady i warsztaty dla nauczycieli, rodziców, prowadzi zajęcia dydaktyczne w ośrodkach szkoleniowych, a także praktyki dla studentów studiów podyplomowych. Zawodowo interesuje się neurologią, psychologią, psychiatrią i behawiorystyką (ludzi i zwierząt). Wdraża alternatywne i wspomagające metody komunikacji, dbając by każdemu, niezależnie od wieku dać szansę na rozwój komunikacji i mowy. Miłośniczka poezji pisanej i śpiewanej, biegania, gotowania i górskich wypraw.
Motto życiowe: „Gdy się ma co robić, w co wierzyć i kogo kochać jest się szczęśliwym”.