Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych– podejście interdyscyplinarne.

Termin: 4-5 czerwca 2022 roku, 13 godzin dydaktycznych

Koszt:  600 zł

Cena obejmuje skrypty dla uczestników szkolenia, które w obszerny sposób będą opisywać techniki i zagadnienia poruszane podczas spotkania oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
W czasie przerw obiadowych możliwość kupienia obiadu we własnym zakresie w restauracji na miejscu. /po uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia/

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

Rejestracja:

Proszę wypełnić i wysłać online poniższy formularz zgłoszeniowy

Formularz zgłoszeniowy

Zalety szkolenia:

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny

Dla kogo:

  • studenci logopedii - osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • osoby, które chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne, wiedzę fizjoterapeutyczną i szersze spojrzenie na problemy pacjentów
  • fizjoterapeuci, chcący poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych oraz współpracujący z logopedami

Program kursu:


1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty

  • a) Część teoretyczna:
    • Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
    • Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
    • Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? - nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
    • Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
  • b) Część praktyczna::
    • Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
    • Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych otrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.

2. Jak obserwować ciało pacjenta?

  • a) Część teoretyczna:
    • Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
    • Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
    • Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
    • Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
    • Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
    • Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
  • b) Część praktyczna::
    • Ocena postawy ciała.
    • Ocena napięcia mięśniowego.
    • Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
    • Praca manualna nad torem oddechowym.

3. Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?

  • a) Część teoretyczna:
    • Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
    • Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupaetiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
    • Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
    • Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
    • Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
  • b) Część praktyczna::
    • Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.

*BONUS!

4. Jeżeli starczy nam czasu

  • Jak pracą manualną możemy wspomóc zaburzenia, które utrudniają nam terapię dyslalii: nawracający płyn w uchu, alergie i zatkany nos, problemy z zatokami, nadmierna pobudliwość pacjenta, nadwrażliwości w okolicy głowy i twarzy.

Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne

Uwaga: Uczestnicy przynoszą ze sobą karimatę, mały kocyk, rękawiczki jednorazowe

Prowadzący:

mgr Klara Francuz-Matwiejczyk

fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowożuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną - Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci.

Zdanie, które traktuje jako motto zawodowe – „Problemy człowieka zawsze można odczytać z jego ciała, ponieważ ciało jest tym, kim jest człowiek” A. Lowen