Od jedzenia, picia, oddychania i połykania do mówienia – rola funkcji pokarmowych dla rozwoju mowy

Termin: 08 listopada 2019 roku, 8 godzin dydaktycznych

Koszt:  450 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

 

Rejestracja:

Formularz zgłoszeniowy

 

Program szkolenia:

  • 1. Omówienie autorskich kart obserwacji: M. Machoś, M. Czajkowska, „Sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia”
  • 2. Czynności z udziałem kostnych i mięśniowych struktur związanych z kompleksem ustno-twarzowym, rola funkcji prymarnych dla rozwoju mowy (Pluta-Wojciechowska)
  • 3. Ocena odruchowych reakcji oralnych
  • 4. 4. Rozwój twarzy i narządów żucia (od noworodka do przedszkolaka)
  • 5. Rozszerzanie diety (czy wszystkie dzieci są gotowe na BLW i łyżeczkę)
  • 6. Od autostymulacji oralnej do jedzenia
  • 7. Odgryzanie, gryzienie i żucie
  • 8. Oddychanie a połykanie, oddychanie a ssanie i jedzenie – rola normatywnego sposobu oddychania dla rozwoju mowy
  • 9. Ssanie odżywcze, ssanie nieodżywcze, parafunkcje ssania, smoczek, trening smoczkowy u wcześniaków – przegląd badań anglojęzycznych
  • 10. Suckling a sucking, czyli kilka słów o kompresji i ciśnieniu ujemnym i mechanice ssania
  • 11. Wędzidełko podjęzykowe – ocena wędzidełka u niemowląt (Pluta-Wojciechowska, Hazelbaker, Amir, Coryllos, Kotlow) i u starszego dziecka (Ostapiuk)
  • 12. Istota połykania i jego rozwój (nienormatywne połykanie, a następstwa artykulacyjno-zgryzowe)
  • 13. Karmienie łyżeczką (gotowość dziecka do karmienia łyżeczką: odruchy, motoryka, sensoryka, funkcje bazowe)
  • 14. Picie z kubka (gotowość dziecka do picia z kubka, odruchy, motoryka, sensoryka, funkcje bazowe)
  • 15. Pokarmy stałe (gotowość do rozszerzania diety, motoryka, sensoryka, odruchy oralne)

Metody:

    wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne

Prowadzący:

dr Marzena Machoś – logopeda, specjalistka wczesnej logopedii klinicznej

Doktor Marzena Machoś jest zwolennikiem holistycznego podejścia do procesu terapii dziecka niemówiącego. Szkolenie prezentuję strategię wyrosłą na gruncie wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi z problemami w komunikowaniu się. Warsztatowa prezentacja budowania fundamentalnych zachowań komunikacyjnych u dziecka stanowi podejście eklektyczne, którego bazą jest normatywny rozwój funkcji poznawczych zdrowego dziecka. Niewątpliwą zaletą prezentowanego podejścia jest stosowanie w czasie terapii przedmiotów codziennego użytku. Dr Machoś jest autorką licznych artykułów, Kart Diagnozy Neurologopedycznej Niemowlęcia, programu stymulacji komunikacji dla małych dzieci, autorką pierwszego polskojęzycznego programu z zakresu dogoterapii i komunikacji, Kart obserwacji bazowych umiejętności komunikacyjnych i poradników Od zabawy do mówienia i Dla oczka i uszka, pierwsze dźwięki maluszka. Wykładowca na studiach podyplomowych na kilku uczelniach wyższych.