Praca z uczniem z zespołem Aspergera i autyzmem wysokofunkcjonującym – studia przypadków
dr Urszula Maurer
Termin: 11 stycznia 2020 roku, 10 godzin dydaktycznych
Koszt: 350 zł
Szkolenie dla wychowawców edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczycieli wszystkich przedmiotów, pedagogów specjalnych, logopedów i studentów studiów logopedycznych.
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Rejestracja:
Program kursu:
- • Diagnoza różnicowa zespołu Aspergera i autyzmu w świetle najnowszych światowych ustaleń
- • Specyfika trudności komunikacyjnych, społecznych i emocjonalnych w zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- • Główne deficyty i ich konsekwencje w perspektywie edukacyjnej i terapeutycznej.
Analiza koncepcji:
- deficytu teorii umysłu,
- zaburzeń funkcji wykonawczych
- deficytów centralnej koherencji
- • Przegląd metod i technik stosowanych względem dzieci z ASD w Polsce i na świecie
- • Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – jak z nim pracować?
- • Efektywne podejście w pracy z uczniem z zespołem Aspergera – analiza konkretnych
studiów przypadków
- aktywna praca z materiałem ćwiczeniowym (praca w grupach)
- analiza i wnioskowanie w określonych obszarach
- podsumowanie
- • Trudności językowe i komunikacyjne dzieci z ASD
- pośrednie i bezpośrednie komunikaty, metafory i związki frazeologiczne
- analiza i interpretacja wypowiedzi i zachowań uczniów w oparciu o uzyskaną wiedzę (praca w grupach)
- rozpoznanie potrzeb i formułowanie komunikatów dostosowanych do sytuacji i możliwości danego przypadku
- podsumowanie
- • Pytania własne, ewaluacja
Metody:
Szkolenie prowadzone jest metodą studium przypadku, co oznacza, że kursanci będą pracować z materiałem ćwiczeniowym zawierającym konkretne informacje na temat poszczególnych dzieci, a także aktywnie i samodzielnie poszukiwać będą rozwiązań. Takie podejście uczy zindywidualizowanego podejścia do dzieci z zespołem Aspergera oraz z HFA, dostarcza wiedzy praktycznej i umożliwia zespolenie wiedzy teoretycznej z praktyczną, a także ułatwia zrozumienie specyfiki zaburzeń jakim jest spektrum autystyczne.
Prowadzący:
dr Urszula Maurer
doktor językoznawstwa o specjalności logopedia, wykładowca akademicki, logopeda z doświadczeniem klinicznym w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju mowy oraz zaburzeniami rozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu. Tworzy i koordynuje Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne oraz szuka sposobów eliminowania zachowań trudnych i agresywnych poprzez diagnozowanie występujących ograniczeń. Opiekuje się praktykantami studiów logopedycznych, jako lektor języka polskiego jako obcego i drugiego pracuje z dziećmi dorastającymi w rodzinach dwujęzycznych.