Ortodoncja w logopedii. Zastosowanie ortodontycznej oceny warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej praktyce.
Termin: 08- 09 czerwca 2019 roku, 16 godzin dydaktycznych
Koszt: 650 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką ortodontyczną i związku ortodoncji z logopedią. Szczegółowe cele sprowadzają się do:
- - ukazania zmienności rozwojowej narządu żucia na tle rozwoju osobniczego,
- - ukazania zmienności rozwojowej narządu żucia na tle rozwoju osobniczego,
- - zaznajomienia z charakterystyką zaburzeń zgryzowo-zębowych w obrębie narządu żucia,
- - zaznajomienia z zastosowaniem ortodontycznej oceny warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej diagnozie,
- - zaznajomienia z logopedycznym diagnozowaniem i usprawnianiem wymowy osób z wadą zgryzu (standardy).
Program kursu:
- 1. Wprowadzenie do ortodoncji. Podstawowe pojęcia w ortodoncji. Cele i zadania ortopedii szczękowej.
- 2. Rozwój zgryzu na tle rozwoju osobniczego (okres płodowy, zgryz w okresie noworodkowym i niemowlęcym, zgryz w uzębieniu mlecznym, zgryz w okresie uzębienia mieszanego, zgryz w uzębieniu stałym).
- 3. Klasy Angle’a. Nagryz pionowy i poziomy. Zwarcie centralne.
- 4. Wady zgryzu – charakterystyka zaburzeń:
- podłużnych (wady dotylne i doprzednie),
- pionowych (zgryzy otwarte i głębokie),
- poprzecznych (zgryzy krzyżowe i przewieszone).
- 5. Zniekształcenia dźwiękowej formy wypowiedzi u osób z wadami zgryzu:
- występowanie wady wymowy u osób z wadami zgryzu,
- występowanie pozanormatywnych realizacji fonemów języka polskiego,
- występowanie niepożądanych cech fonetycznych w wadliwych realizacjach polskich fonemów spółgłoskowych.
- 6. Logopedyczne diagnozowanie i usprawnianie wymowy osób z wadą zgryzu – standardy postępowania.
Metody:
wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne
Prowadzący:
dr hab. Lilianna Konopska, prof. US
prof. nadzwyczajny Uniwersytetu Szczecińskiego w Katedrze Pedagogiki Specjalnej. Autorka pracy Wymowa osób z wadą zgryzu – pierwszego monograficznego opracowania na temat jakości wymowy osób polskojęzycznych z wadami zgryzu oraz pracy Desonoryzacja w dyslalii. Analiza artykulacyjna, akustyczna i audytywna – pierwszego monograficznego opracowania na temat zaburzeń w realizacji dźwięczności. Autorka Logopedycznych standardów postępowania w przypadku osób z wadą zgryzu. Publikuje prace naukowe z zakresu teorii i praktyki zaburzeń mowy.