NIE PATRZY, NIE SŁUCHA, NIE MÓWI. TRENING BAZOWYCH UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH
Termin: 17 maja 2019 roku, (piątek) 8 godzin dydaktycznych
Koszt: 450 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Cel szkolenia:
Jeśli pracujesz z dzieckiem niemówiącym, agresywnym, bez kontaktu, z dzieckiem z autyzmem, z alalią, z niepełnosprawnością intelektualną… jeśli nie wiesz, od czego zacząć, to szkolenie jest dla Ciebie. Nauczysz się, jak budować bazę, poznasz fundamentalne umiejętności niezbędne do komunikowania się i wprowadzisz porządek w postępowanie terapeutyczne. Poznasz konkretne strategie, ćwiczenia, dzięki czemu będziesz w stanie prowadzić terapię dzieci „trudnych”, tych które nie patrzą, nie słuchają, nie wskazują, nie mówią.
Program szkolenia:
- 1. Wprowadzenie: rozwój umiejętności poznawczych 1 do 12 miesiąca życia, a praca ze starszym dzieckiem niemówiącym. Specyfika terapii pacjenta z deficytami w zakresie bazowych umiejętności komunikacyjnych.
- 2. Po co baza? Rola czynności prymarnych i bazowych umiejętności poznawczych w rozwoju mowy.
- 3. Autorskie karty diagnozy bazowych umiejętności komunikacyjnych (BUK, wydawnictwo Egro-Sum, 2017) - omówienie.
- 4. Budowanie kontaktu wzrokowego
- I. Lovaas
- J. Cieszyńska
- Propozycje autorskie (konkretne strategie):
- Gradacja w budowaniu kontaktu wzrokowego (punkt, ruch, oko za ręką)
- 5. Bazowy trening słuchowy:
- Nauka reagowania na dźwięk
- Podążanie za źródłem dźwięku
- Identyfikacja źródła dźwięku
- Pamięć słuchowa
- 6. Nauka budowania wspólnego pola uwagi.
- 7. Oko-ręka a mowa.
- 8. Gest wskazywania palcem, a budowanie rozumienia.
- 9. Pamięć słuchowa, pamięć ruchowa, pamięć wzrokowa.
- 10. Nauka imitacji (od ruchu ręki do ruchu języka).
- 11. Dźwięki prymarne.
Metody:
wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne
Prowadzący:
dr Marzena Machoś – logopeda, specjalistka wczesnej logopedii klinicznej
Doktor Marzena Machoś jest zwolennikiem holistycznego podejścia do procesu terapii dziecka niemówiącego. Szkolenie prezentuję strategię wyrosłą na gruncie wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi z problemami w komunikowaniu się. Warsztatowa prezentacja budowania fundamentalnych zachowań komunikacyjnych u dziecka stanowi podejście eklektyczne, którego bazą jest normatywny rozwój funkcji poznawczych zdrowego dziecka. Niewątpliwą zaletą prezentowanego podejścia jest stosowanie w czasie terapii przedmiotów codziennego użytku. Dr Machoś jest autorką licznych artykułów, Kart Diagnozy Neurologopedycznej Niemowlęcia, programu stymulacji komunikacji dla małych dzieci, autorką pierwszego polskojęzycznego programu z zakresu dogoterapii i komunikacji, Kart obserwacji bazowych umiejętności komunikacyjnych i poradników Od zabawy do mówienia i Dla oczka i uszka, pierwsze dźwięki maluszka. Wykładowca na studiach podyplomowych na kilku uczelniach wyższych.