Elementy fizjoterapii w terapii logopedycznej – wprowadzenie w oparciu o praktykę

mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Termin: 06-07 marca 2021 roku, 16 godzin dydaktycznych

Koszt:  880 zł

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu

 

Rejestracja:

Formularz zgłoszeniowy

 

Cel szkolenia:

zapoznanie uczestników z możliwością wykorzystania elementów fizjoterapii w praktyce logopedycznej jako zabiegów wspomagających terapię logopedyczną i neurologopedyczną w celu podjęcia kształcenia specjalistycznego w zakresie elektrostymulacji, tapingu oraz masażu

Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?

logopedzi, neurologopedzi, studenci logopedii/neurologopedii

Program:

  • I. Wprowadzenie – metody stosowane w logopedii
  • II. Podstawy anatomiczne ze szczególnym uwzględnieniem anatomii twarzoczaszki
  • III. Wady wrodzone i nabyte części twarzowej
  • IV. Kierunki oddziaływań logopedycznych/neurologopedycznych z wykorzystaniem elementów fizjoterapii:

  • 1. fizykoterapia
    • Wskazania do elektrostymulacji (m.in.):
      • wady rozszczepowe izolowane i w zespołach
      • niewydolność podniebienno-gardłowa nabyta
      • dysfagia
      • obniżone napięcie mięśniowe
      • opóźniony rozwój mowy
    • Przeciwskazania do elektrostymulacji
    • Elektrostymulacja jako zabieg uzupełniający terapię logopedyczną
      • rodzaje prądów wykorzystywanych w zabiegach
      • odziaływanie prądów na tkankę mięśniowo-nerwową
      • zastosowanie elektrostymulacji w obrębie podniebienia, warg, języka i mięśni twarzy
    • Sprzęt – aparaty do elektrostymulacji, parametry
    • Ćwiczenia praktyczne

  • 2. Kinezyterapia
    • Podstawy terapii K-Taping®
    • Rodzaje aplikacji
    • Wskazania i przeciwskazania do aplikacji
    • Ćwiczenia praktyczne

  • 3. Masaż logopedyczny i ćwiczenia izometryczne
    • a. Działania podejmowane w zakresie poprawy sprawności artykulacyjnej.
      • ćwiczenia izometryczne
      • masaż logopedyczny
    • Ćwiczenia izometryczne – terminologia
    • c. Ćwiczenia izometryczne – wskazania
    • d. Ćwiczenia izometryczne – ćwiczenia praktyczne
    • e. Masaż logopedyczny – terminologia
    • f. Zastosowanie masażu (rodzaje, techniki, sprzęt) i jego odbiorcy
    • g. Przygotowanie i przeprowadzenie masażu – instruktaż
    • h. Ćwiczenia praktyczne

  • 13. Dyskusja

  • Metody pracy:
  • wykład/prezentacja multimedialna
  • film
  • dyskusja
  • ćwiczenia praktyczne
  • analiza studium przypadku

  • Każdy uczestnik powinien posiadać:

    - swobodny strój (z możliwością zabrudzenia)
    - lalkę – niemowlaka
    - różne butelki dla niemowlaków (min. jedna na parę uczestników)
    - smoczki do butelek (różne, minimum jeden)
    - smoczki uspokajacze (minimum jeden)
    - jeden duży ręcznik
    - dwa małe ręczniki

Prowadzący:

mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

certyfikowany logopeda, neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, instruktorka jogi dla dzieci, trener psów. Doświadczenie zdobywała w szkole integracyjnej, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, praktyce prywatnej (pacjenci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi - w tym niepełnosprawności sprzężone, autyzm, zespoły genetyczne) oraz w czasie licznych kursów, szkoleń i praktyk. Założycielka Centrum Logopedyczno - Terapeutycznego "Dogadać się" w Grodzisku Mazo-wieckim. W pracy zawodowej łączy wiele pasji (w tym także pracę z psem), bo tylko podejście holistyczne może przynieść oczekiwane efekty terapeutyczne. Organizuje wykłady i warsztaty dla nauczycieli, rodziców, prowadzi zajęcia dydaktyczne w ośrodkach szkoleniowych, a także praktyki dla studentów studiów podyplomowych. Zawodowo interesuje się neurologią, psychologią, psychiatrią i behawiorystyką (ludzi i zwierząt). Wdraża alternatywne i wspomagające metody komunikacji, dbając by każdemu, niezależnie od wieku dać szansę na rozwój komunikacji i mowy. Miłośniczka poezji pisanej i śpiewanej, biegania, gotowania i górskich wypraw.
Motto życiowe: „Gdy się ma co robić, w co wierzyć i kogo kochać jest się szczęśliwym”.