Elementy fizjoterapii w terapii logopedycznej – wprowadzenie w oparciu o praktykę
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Termin: 26-27 czerwca 2021 roku, 16 godzin dydaktycznych
Koszt: 880 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Rejestracja:
Cel szkolenia:
zapoznanie uczestników z możliwością wykorzystania elementów fizjoterapii w praktyce logopedycznej jako zabiegów wspomagających terapię logopedyczną i neurologopedyczną w celu podjęcia kształcenia specjalistycznego w zakresie elektrostymulacji, tapingu oraz masażu
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
logopedzi, neurologopedzi, studenci logopedii/neurologopedii
Program:
- I. Wprowadzenie – metody stosowane w logopedii
- II. Podstawy anatomiczne ze szczególnym uwzględnieniem anatomii twarzoczaszki
- III. Wady wrodzone i nabyte części twarzowej
- IV. Kierunki oddziaływań logopedycznych/neurologopedycznych z wykorzystaniem elementów fizjoterapii:
- 1. fizykoterapia
- Wskazania do elektrostymulacji (m.in.):
- wady rozszczepowe izolowane i w zespołach
- niewydolność podniebienno-gardłowa nabyta
- dysfagia
- obniżone napięcie mięśniowe
- opóźniony rozwój mowy
- Przeciwskazania do elektrostymulacji
- Elektrostymulacja jako zabieg uzupełniający terapię logopedyczną
- rodzaje prądów wykorzystywanych w zabiegach
- odziaływanie prądów na tkankę mięśniowo-nerwową
- zastosowanie elektrostymulacji w obrębie podniebienia, warg, języka i mięśni twarzy
- Sprzęt – aparaty do elektrostymulacji, parametry
- Ćwiczenia praktyczne
- Wskazania do elektrostymulacji (m.in.):
- 2. Kinezyterapia
- Podstawy terapii K-Taping®
- Rodzaje aplikacji
- Wskazania i przeciwskazania do aplikacji
- Ćwiczenia praktyczne
- 3. Masaż logopedyczny i ćwiczenia izometryczne
- a. Działania podejmowane w zakresie poprawy sprawności artykulacyjnej.
- ćwiczenia izometryczne
- masaż logopedyczny
- Ćwiczenia izometryczne – terminologia
- c. Ćwiczenia izometryczne – wskazania
- d. Ćwiczenia izometryczne – ćwiczenia praktyczne
- e. Masaż logopedyczny – terminologia
- f. Zastosowanie masażu (rodzaje, techniki, sprzęt) i jego odbiorcy
- g. Przygotowanie i przeprowadzenie masażu – instruktaż
- h. Ćwiczenia praktyczne
- a. Działania podejmowane w zakresie poprawy sprawności artykulacyjnej.
- 13. Dyskusja
- Metody pracy:
- wykład/prezentacja multimedialna
- film
- dyskusja
- ćwiczenia praktyczne
- analiza studium przypadku
-
Każdy uczestnik powinien posiadać:
- swobodny strój (z możliwością zabrudzenia)
- lalkę – niemowlaka
- różne butelki dla niemowlaków (min. jedna na parę uczestników)
- smoczki do butelek (różne, minimum jeden)
- smoczki uspokajacze (minimum jeden)
- jeden duży ręcznik
- dwa małe ręczniki
Prowadzący:
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
certyfikowany logopeda, neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, instruktorka jogi dla dzieci, trener psów. Doświadczenie zdobywała w szkole integracyjnej, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, praktyce prywatnej (pacjenci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi - w tym niepełnosprawności sprzężone, autyzm, zespoły genetyczne) oraz w czasie licznych kursów, szkoleń i praktyk. Założycielka Centrum Logopedyczno - Terapeutycznego "Dogadać się" w Grodzisku Mazo-wieckim. W pracy zawodowej łączy wiele pasji (w tym także pracę z psem), bo tylko podejście holistyczne może przynieść oczekiwane efekty terapeutyczne. Organizuje wykłady i warsztaty dla nauczycieli, rodziców, prowadzi zajęcia dydaktyczne w ośrodkach szkoleniowych, a także praktyki dla studentów studiów podyplomowych. Zawodowo interesuje się neurologią, psychologią, psychiatrią i behawiorystyką (ludzi i zwierząt). Wdraża alternatywne i wspomagające metody komunikacji, dbając by każdemu, niezależnie od wieku dać szansę na rozwój komunikacji i mowy. Miłośniczka poezji pisanej i śpiewanej, biegania, gotowania i górskich wypraw.
Motto życiowe: „Gdy się ma co robić, w co wierzyć i kogo kochać jest się szczęśliwym”.