Terapia manualna dla logopedów
mgr Klara Francuz-Matwiejczyk
Termin: 7-8 grudnia 2024 roku, 13 godzin dydaktycznych
Koszt: 950 zł
Cena obejmuje skrypty dla uczestników szkolenia, które w obszerny sposób będą opisywać techniki i zagadnienia poruszane podczas spotkania oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Rejestracja:
Proszę wypełnić i wysłać online poniższy formularz zgłoszeniowy.
Zalety szkolenia:
- Język i terminologia znana logopedom
- Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
- Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
- Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
- Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta-logopeda
- Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
Dla kogo:
- Studenci logopedii - osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
- Osoby, które chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne, wiedzę fizjoterapeutyczną i szersze spojrzenie na problemy pacjentów
- Fizjoterapeuci, chcący poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych oraz współpracujący z logopedami
Program kursu:
- Dyslalia okiem fizjoterapeuty
- Część teoretyczna:
- Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
- Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
- Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? - nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
- Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
- Część praktyczna:
- Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
- Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych otrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
- Część teoretyczna:
- Jak obserwować ciało pacjenta?
- Część teoretyczna:
- Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
- Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
- Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
- Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
- Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
- Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
- Część praktyczna:
- Ocena postawy ciała.
- Ocena napięcia mięśniowego.
- Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
- Praca manualna nad torem oddechowym.
- Część teoretyczna:
- Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
- Część teoretyczna:
- Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
- Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupaetiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
- Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
- Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
- Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
- Część praktyczna:
- Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
- BONUS!
- Jak pracą manualną możemy wspomóc zaburzenia, które utrudniają nam terapię dyslalii: nawracający płyn w uchu, alergie i zatkany nos, problemy z zatokami, nadmierna pobudliwość pacjenta, nadwrażliwości w okolicy głowy i twarzy.
- Część teoretyczna:
Metody:
Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne
Uwaga: Uczestnicy przynoszą ze sobą karimatę, mały kocyk, rękawiczki jednorazowe
Prowadząca:
mgr Klara Francuz-Matwiejczyk – fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowożuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną - Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci.
Zdanie, które traktuje jako motto zawodowe – „Problemy człowieka zawsze można odczytać z jego ciała, ponieważ ciało jest tym, kim jest człowiek” A. Lowen