AAC: alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
osób o specjalnych potrzebach w porozumiewaniu się
mgr Alina Smyczek
Termin: 7 -8 maja 2022 roku, 21 godzin dydaktycznych
Koszt: 670 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe, około 50 stron w teczce oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
W czasie przerw obiadowych możliwość kupienia obiadu we własnym zakresie w restauracji na miejscu.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Cel szkolenia:
Szkolenie ma charakter solidnego wprowadzenia słuchacza w dziedzinę AAC: pokazuje elementy interwencji, ich strukturę oraz prezentuje metodyczny porządek wprowadzania AAC. Ma na celu przygotowanie uczestnika do:
- • Rozumienia AAC jako dziedziny wiedzy i praktyki oraz podejścia
- • diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej
- • budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka),
- • bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
- • planowania początkowych kroków w podnoszeniu umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych),
- • dobierania i nauczania strategii komunikacji
- • nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
- • rozszerzania wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji,
- • dobierania i konstruowania prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe),
- • wplatania nauki AAC w rutynę placówki lub domu.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają też narzędzia potrzebne do budowania indywidualnego systemu komunikacji, np.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory. Widzą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmowych ilustracji procesu uczenia się ich użycia. Biorą udział w ćwiczeniach, dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.
Program kursu:
Dzień pierwszy (11h):
9:00 | Wprowadzenie do AAC: Filozofia, użytkownicy, indywidualny system komunikacji. Kompetencje komunikacyjne użytkownika AAC. | 3h |
---|---|---|
11:15 | Przerwa (15 min) | |
11:30 | Rodzaje znaków i ich źródła. Znaki, a język. Pomoce do komunikacji – podział techniczny. | 3h |
13:45 | Przerwa obiadowa (45 min) | |
14:30 | Rozwój umiejętności komunikowania się. Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji - cz. I | 2h |
16:00 | Przerwa (15 min) | |
16:15 – 18:30 | Metodyka wprowadzania AAC cz. I: Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym. | 3h |
Dzień drugi (10h):
8:00 | Metodyka wprowadzania AAC. cz. II – Budowanie środowiska językowego. Zasady wprowadzania znaków. Nauka używania znaków w rytuałach. Tablice wyboru. | 3h |
---|---|---|
10:15 | Przerwa (15 min) | |
10:30 | Metodyka wprowadzania AAC cz. III - Rozszerzanie kompetencji społecznych i językowych. Dobór sytuacji oraz rozwojowych i sytuacyjnych pomocy komunikacyjnych. Tablice uczestnictwa i tematyczne. | 3h |
12:45 | Przerwa obiadowa (45 min) | |
13:30 | Techniki dostępu i strategie komunikacji. | 2h |
15:00 | Przerwa (15 min) | |
15:15 – 17:00 | Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji - cz. II. 3 klucze doboru słownictwa i budowania indywidualnych systemów komunikacji. Osobiste pomoce komunikacyjne. Dzień użytkownika AAC w placówce edukacyjnej. | 3h |
Metody pracy:
wykład problemowy
Prowadzący:
Alina Smyczek
- • ukończyła studia pedagogiczne (UJ, Kraków), jest logopedą dyplomowanym (UW, Warszawa); jest nauczycielem dyplomowanym, praktykiem z 26-letnim stażem, wciąż czynnym zawodowo,
- • od początku kariery zawodowej pracuje z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się w Zespole Szkół Specjalnych Nr 11 w Krakowie stosując wspomagające i alternatywne metody komunikowania się (AAC) oraz technologię wspomagającą (AT),
- • ma w dorobku kilkadziesiąt publikacji i wystąpień, także poza granicami kraju,
- • otrzymała stypendium Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence Program: odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji w Kaliforni, USA, połączony z intensywnym programem szkolenia,
- • od 1998 roku projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli w kraju i za granicą oraz autorskie zajęcia dla studentów w Krakowie i Warszawie, przeszkoliła ponad 4000 osób.
- • pracowała w komisjach eksperckich MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju, współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji oraz z kilkoma wyższymi uczelniami,
- • jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia „Mówić bez słów”- ISAAC Polska, prezesem Zarządu III i IV kadencji, pomysłodawczynią Warsztatów AAC, Biuletynu AAC,
- • wprowadziła i rozpropagowała w Polsce: Czytanie Uczestniczące, Model Uczestnictwa, standardy edukacji uczniów niemówiących oraz wiele elementów i technik metodyki AAC,
- • jest autorką Systemu Komunikacji Językowej „Słowik”.