AAC: alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
osób o specjalnych potrzebach w porozumiewaniu się
Termin: 19 – 20 października 2019 roku, 20 godzin dydaktycznych
Koszt: 590 zł
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu
Rejestracja:
Cel szkolenia:
Szkolenie ma charakter solidnego wprowadzenia słuchacza w dziedzinę AAC: pokazuje elementy interwencji, ich strukturę oraz prezentuje metodyczny porządek wprowadzania AAC. Ma na celu przygotowanie uczestnika do:
- • Rozumienia AAC jako dziedziny wiedzy i praktyki oraz podejścia
- • diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej
- • budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka),
- • bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
- • planowania początkowych kroków w podnoszeniu umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych),
- • dobierania i nauczania strategii komunikacji
- • nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
- • rozszerzania wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji,
- • dobierania i konstruowania prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe),
- • wplatania nauki AAC w rutynę placówki lub domu.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają też narzędzia potrzebne do budowania indywidualnego systemu komunikacji, np.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory. Widzą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmowych ilustracji procesu uczenia się ich użycia. Biorą udział w ćwiczeniach, dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.
Program kursu:
Dzień pierwszy:
9:00 | Komunikacja wspomagająca i alternatywna – wprowadzenie i terminologia. Rodzaje znaków | 3h |
11:15 | Przerwa | |
11:30 | Rozwój kompetencji komunikacyjnych i językowych dziecka; Rozpoznawanie możliwości porozumiewania się dziecka cz.I | 2h |
13:00 | Przerwa obiadowa | |
13:45 | Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym | 3h |
16:00 | Przerwa | |
16:15 | Rozpoznawanie możliwości porozumiewania się dziecka cz. II | 2h |
18:00 |
Dzień drugi:
8:00 | Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. I – Budowanie środowiska językowego. Strategie przekazywania informacji. | 3h |
10:15 | Przerwa | |
10:30 | Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. II – wprowadzanie znaków | 3h |
12:45 | Przerwa obiadowa | |
13:30 | Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. III - pomoce do porozumiewania się: Dobór słownictwa. Rozszerzanie kompetencji komunikacyjnych i językowych | 2h |
15:00 | Przerwa | |
15:15 | Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. IV - Pomoce do porozumiewania się – c.d. | 2h |
17:00 |
Metody: wykład problemowy.
Prowadzący:
Alina Smyczek
• ukończyła studia pedagogiczne (UJ, Kraków), jest logopedą dyplomowanym (UW, Warszawa); jest nauczycielem dyplomowanym i praktykiem z 23-letnim stażem,
• pracuje z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się w Zespole Szkół Specjalnych Nr 11 w Krakowie stosując wspomagające i alternatywne metody komunikowania się (AAC) oraz technologię wspomagającą (AT),
• ma w dorobku kilkadziesiąt publikacji i wystąpień, także na konferencjach poza granicami kraju,
• otrzymała stypendium Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence Program: odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji w Kaliforni, USA, połączony z intensywnym programem szkolenia,
• od 1998 roku projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli w kraju i za granicą oraz autorskie zajęcia dla studentów w Krakowie i Warszawie, przeszkoliła ponad 3500 osób.
• pracowała w komisjach eksperckich MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju, współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
• jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia „Mówić bez słów”, prezesem Zarządu III i IV kadencji oraz członkiem ISAAC – Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej z siedzibą w Kanadzie.